پایگاه خبری پزشکان و قانون | پالنا
تجاری‌سازی حوزه بهداشت و درمان توسط صدا و سیما پذیرفتنی نیست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بشیر خالقی افزود: نحوه تبلیغات جراحان زیبایی که این روزها باب شده در شان جامعه پزشکی نیست و سوال این است که چرا صدا و سیما از پزشکان صاحب‌نظر بدون دریافت هزینه تبلیغاتی برای حضور در برنامه‌های حوزه بهداشت و درمان دعوت نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان نظام پزشکی کشور چارچوب مشخصی را برای تبلیغات در حوزه پزشکی تعیین‌ کرده است، در انتقاد به عملکرد صدا و سیما  برای استفاده از ظرفیت پزشکان در ازای دریافت پول، از مسئولان حوزه سلامت خواست تا با این اقدام به طور جدی برخورد کنند.تجاری‌سازی حوزه بهداشت و درمان توسط صداو سیما و برخی رسانه‌های مجازی پذیرفتنی نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد اظهارنظر قائم مقام وزیر بهداشت و درمان مبنی بر اینکه بیش از ۹۹ درصد تبلیغات حوزه پزشکی و دارویی غیرقانونی و فاقد مجوز هستند، گفت: سازمان نظام پزشکی چارچوب مشخصی را برای تبلیغات در حوزه پزشکی تعیین کرده و هر پزشکی که پروانه طبابت خود را تمدید می‌کند، در قبال انجام این نوع اقدامات و توجه به قانون متعهد است.

خالقی گفت: گاهی نشریاتی را مشاهده می‌کنیم که در آنها پزشکان اقدام به تبلیغات مراحل فعالیت‌های خود می‌کنند که نشان می‌دهد نظارت دقیقی بر این بخش وجود ندارد، نوع و نحوه تبلیغات جراحان زیبایی در شان جامعه پزشکی کشور اسلامی ایران نیست، این رویه صحیحی نیست که یک جراح پلاستیک انواع و اقسام مدل‌های جراحی زیبایی که انجام داده را از طریق رسانه‌ها یا کانال‌های فضای مجازی تبلیغ کند.

وی افزود: لازم است در مورد تبلیغات پزشکان خارج از قاعده و قانون حوزه بهداشت و درمان به طور جدی برخورد شود، چرا که این روش تنها با هدف تجاری‌سازی اقدامات پزشکی و جذب بیماران بویژه در حوزه جراحی زیبایی چهره یا دندان صورت می‌گیرد.

خالقی تصریح کرد: صدا و سیما که بخشی از درآمد خود را از طریق تبلیغات تامین می‌کند، هر پزشکی که به این سازمان مبالغ قابل توجهی را پرداخت کند برای ارائه خدمات مشاوره در حوزه بهداشت و درمان دعوت می‌کند که ممکن است از علم کافی هم برخوردار نباشد، چرا صدا و سیما از پزشکان حاذق یا اعضای هیات علمی بدون دریافت پول برای راهنمایی بیماران دعوت نمی‌کند؟ این سازمان حق ندارد که بدون تعیین صلاحیت علمی پزشکان با این اقدام در جهت تجاری‌سازی حوزه بهداشت و درمان گام بردارد.

به گزارش ایرنا عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان اضافه کرد: انتظار می‌رود سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی حوزه سلامت  مانع از تداوم این نوع اقدامات در جهت تبلیغات به‌ منظور جذب بیمار بیشتر برای پزشکان شده و از سوی دیگر صدا و سیما نیز باید از صلاحیت و میزان تسلط پزشکان بر رشته مربوطه اطمینان حاصل کرده، سپس از آنها برای حضور در برنامه‌هایشان استفاده کنند.

پایان پیام/

لینک کوتاه:

https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/lhNG