ایران رتبه دوم فرار مغزها در جهان را داراست
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی که در هفته گذشته برگزار شد، از شرکت ۱۰ هزار نفر در این المپیاد خبر داد و اظهار داشت: المپیادهای علمی فرصتی برای بسترسازی گفتمان در رابطه با موضوعاتی ضروری خارج از برنامه درسی متداول در حوزه علوم پزشکی است.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، باقر لاریجانی ضمن اشاره به برگزاری این المپیاد طی ماههای گذشته و تشکر از دست اندرکاران این امر گفت: ارتقای علمی، اصلی ترین رکن توسعه کشورها است و در جمهوری اسلامی ایران نیز در دهه های گذشته گام های موثری در این زمینه برداشته شده است.
رییس یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور از پیشرفت های علمی کشور سخن گفت و اظهار داشت: سالانه رتبه بندی های مختلفی درخصوص بررسی وضعیت کشورها صورت می گیرد و رتبه ایران در طی سنوات گذشته در این رتبه بندی ها نشان دهنده رشد علمی کشور است.
وی افزود: براساس شاخص های نوآوری سال 2019 رتبه کلی ایران در جهان 61 است و در منطقه پس از هند رتبه دوم را دارد. همچنین بر اساس شاخص های دانش جهانی در سال 2017 ایران رتبه 83 را در بین 132 کشور جهان کسب کرده است.
لاریجانی بر نقش نیروی انسانی دانش محور در توسعه علمی کشور تاکید کرد و گفت: توجه به آموزش عالی یکی از نکات کلیدی است که لازم است در کشور مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از سال 94 تاکنون در حال اجرا است و هدف اصلی آن تربیت نیروی انسانی با دانش و مهارت کافی برای پاسخگویی به نیازهای سلامت کشور است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت اظهار کرد: در بین منابع انسانی نخبگان و استعدادهای درخشان، به عنوان آینده سازان کشور می توانند نقش چشمگیری در ارتقای شاخص های علمی کشور داشته باشند، یکی از محورهایی که در تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی مدنظر قرار گرفته و پیگیری می شود بحث ساماندهی نیروهای استعداد درخشان حوزه سلامت در قالب شناسایی، ارتقا و هدایت این نیروها است.
وی تصریح کرد: کشور ایران رتبه دوم فرار مغزها در جهان را دارا است، سالانه 150 تا 180 هزار متخصص تحصیلکرده از کشور مهاجرت می کنند و لازم است برنامه ریزی جدی برای استفاده از این ظرفیت ها در داخل کشور صورت گیرد.
لاریجانی نگهداری نخبگان در داخل کشور و جلوگیری از فرار مغزها، ایجاد تسهیلاتی برای برگشت نخبگان ایرانی که به خارج از کشور مهاجرت کرده اند و ایجاد شبکه های نخبگان در کشور و تشویق عضویت نخبگان ایرانی در اقصی نقاط جهان را به عنوان راهبردهای بهره برداری از ظرفیت نخبگان در کشور ذکر کرد و گفت: المپیادهای علمی دانشجویی شرایط خوبی فراهم می نماید تا با شناسایی استعدادهای درخشان حوزه علوم پزشکی برنامه ریزی لازم برای ماندگاری این استعدادها در داخل کشور صورت پذیرد.
رییس یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور از تلاش های نخبگان حوزه علوم پزشکی و تاثیر آن بر پیشرفت علمی این حوزه سخن گفت و عنوان کرد: در کنار پیشرفت کلی کشور در حوزه علم، سهم دانشگاههای علوم پزشکی از مقالات منتشرشده کشور در بانکهای اطلاعاتی معتبر، حدود 30درصد کل مقالات منتشر شده کشور است.
وی افزود: در تولید مقالات پزشکی، ایران از رتبه 20 در 2011 به رتبه 17در 2017 در جهان رسیده و با تلاش های صورت گرفته، مقالات منتشرشده دانشگاههای علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پنجسال گذشته در بيش از 7983 عنوان کتاب مرجع بين المللی و راهنماهای تصميمسازی بالينی، مورد استفاده و استناد قرار گرفته است.
لاریجانی ادامه داد: علاوه بر انتشارات علمی در حوزه اختراعات و تولید محصولات دانش بنیان نیز پیشرفت خوبی داشته ایم به طوری که طی پنج سال گذشته، تعداد 921 پروانه اختراع (Patent) از دانشگاههای علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دنيا ثبت شده و ۳۳۰۷ شرکت دانش بنیان در حوزه علوم پزشکی تاسیس شده است.
معاون وزیر بهداشت گفت: 340 محصول دارویی در شرکتهای دانش بنیان مستقر در دانشگاههای علوم پزشکی تولید می شود، ضروری است تا با توسعه نیروی انسانی حوزه سلامت در تداوم و شتاب پیشرفت علوم پزشکی گام برداریم.
وی از برنامه های این حوزه برای تحول در آموزش علوم پزشکی سخن گفت و اظهار داشت: طبق مطالعات صورت گرفته مشکلات تحصیلی و آموزشی علت عمده خروج نخبگان از کشور است و در قالب برنامه تحول، با بهره گیری از نظام های اعتباربخشی و ایجاد زیرساخت های مناسب گام های مهمی برای ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی برداشته شده است.
لاریجانی از گسترش های بین المللی آموزش علوم پزشکی سخن گفت و اظهار داشت: با برنامه های مختلف سعی شده تا مفاهیم مرتبط با کارآفرینی در بستر دانشگاههای نسل سوم در بین اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کشور توسعه یابد، چرا که تولید ثروت دانش بنیان یکی از اهداف مهمی است که در سیاست های کلان کشور بر آن تاکید شده است.
رییس یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور برنامه های حمایتی ویژه وزارت بهداشت برای دانشجویان استعداد درخشان سخن گفت و عنوان کرد: سند سیاستی استعدادهای درخشان با هدف کمک به ارتقای این گروه از دانشجویان تدوین شده و کمیته های حمایت از دانشجویان استعداد درخشان نیز در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی کشور راه اندازی شده است.
به گزارش وبدا وی در پایان اضافه کرد: در یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی حدود 10 هزار نفر شرکت کرده اند گفت: در این المپیاد شاهد تلاش های چشمگیر دانشجویان عزیز بودیم و امیدواریم این عزیزان تلاش های خود در حیطه هایی که به آن وارد شده اند را تداوم داده و در آینده بتوانند عامل تحولات اثربخش در نظام سلامت کشور باشند.
رییس یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور از پیشرفت های علمی کشور سخن گفت و اظهار داشت: سالانه رتبه بندی های مختلفی درخصوص بررسی وضعیت کشورها صورت می گیرد و رتبه ایران در طی سنوات گذشته در این رتبه بندی ها نشان دهنده رشد علمی کشور است.
وی افزود: براساس شاخص های نوآوری سال 2019 رتبه کلی ایران در جهان 61 است و در منطقه پس از هند رتبه دوم را دارد. همچنین بر اساس شاخص های دانش جهانی در سال 2017 ایران رتبه 83 را در بین 132 کشور جهان کسب کرده است.
لاریجانی بر نقش نیروی انسانی دانش محور در توسعه علمی کشور تاکید کرد و گفت: توجه به آموزش عالی یکی از نکات کلیدی است که لازم است در کشور مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از سال 94 تاکنون در حال اجرا است و هدف اصلی آن تربیت نیروی انسانی با دانش و مهارت کافی برای پاسخگویی به نیازهای سلامت کشور است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت اظهار کرد: در بین منابع انسانی نخبگان و استعدادهای درخشان، به عنوان آینده سازان کشور می توانند نقش چشمگیری در ارتقای شاخص های علمی کشور داشته باشند، یکی از محورهایی که در تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی مدنظر قرار گرفته و پیگیری می شود بحث ساماندهی نیروهای استعداد درخشان حوزه سلامت در قالب شناسایی، ارتقا و هدایت این نیروها است.
وی تصریح کرد: کشور ایران رتبه دوم فرار مغزها در جهان را دارا است، سالانه 150 تا 180 هزار متخصص تحصیلکرده از کشور مهاجرت می کنند و لازم است برنامه ریزی جدی برای استفاده از این ظرفیت ها در داخل کشور صورت گیرد.
لاریجانی نگهداری نخبگان در داخل کشور و جلوگیری از فرار مغزها، ایجاد تسهیلاتی برای برگشت نخبگان ایرانی که به خارج از کشور مهاجرت کرده اند و ایجاد شبکه های نخبگان در کشور و تشویق عضویت نخبگان ایرانی در اقصی نقاط جهان را به عنوان راهبردهای بهره برداری از ظرفیت نخبگان در کشور ذکر کرد و گفت: المپیادهای علمی دانشجویی شرایط خوبی فراهم می نماید تا با شناسایی استعدادهای درخشان حوزه علوم پزشکی برنامه ریزی لازم برای ماندگاری این استعدادها در داخل کشور صورت پذیرد.
رییس یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور از تلاش های نخبگان حوزه علوم پزشکی و تاثیر آن بر پیشرفت علمی این حوزه سخن گفت و عنوان کرد: در کنار پیشرفت کلی کشور در حوزه علم، سهم دانشگاههای علوم پزشکی از مقالات منتشرشده کشور در بانکهای اطلاعاتی معتبر، حدود 30درصد کل مقالات منتشر شده کشور است.
وی افزود: در تولید مقالات پزشکی، ایران از رتبه 20 در 2011 به رتبه 17در 2017 در جهان رسیده و با تلاش های صورت گرفته، مقالات منتشرشده دانشگاههای علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پنجسال گذشته در بيش از 7983 عنوان کتاب مرجع بين المللی و راهنماهای تصميمسازی بالينی، مورد استفاده و استناد قرار گرفته است.
لاریجانی ادامه داد: علاوه بر انتشارات علمی در حوزه اختراعات و تولید محصولات دانش بنیان نیز پیشرفت خوبی داشته ایم به طوری که طی پنج سال گذشته، تعداد 921 پروانه اختراع (Patent) از دانشگاههای علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دنيا ثبت شده و ۳۳۰۷ شرکت دانش بنیان در حوزه علوم پزشکی تاسیس شده است.
معاون وزیر بهداشت گفت: 340 محصول دارویی در شرکتهای دانش بنیان مستقر در دانشگاههای علوم پزشکی تولید می شود، ضروری است تا با توسعه نیروی انسانی حوزه سلامت در تداوم و شتاب پیشرفت علوم پزشکی گام برداریم.
وی از برنامه های این حوزه برای تحول در آموزش علوم پزشکی سخن گفت و اظهار داشت: طبق مطالعات صورت گرفته مشکلات تحصیلی و آموزشی علت عمده خروج نخبگان از کشور است و در قالب برنامه تحول، با بهره گیری از نظام های اعتباربخشی و ایجاد زیرساخت های مناسب گام های مهمی برای ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی برداشته شده است.
لاریجانی از گسترش های بین المللی آموزش علوم پزشکی سخن گفت و اظهار داشت: با برنامه های مختلف سعی شده تا مفاهیم مرتبط با کارآفرینی در بستر دانشگاههای نسل سوم در بین اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کشور توسعه یابد، چرا که تولید ثروت دانش بنیان یکی از اهداف مهمی است که در سیاست های کلان کشور بر آن تاکید شده است.
رییس یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور برنامه های حمایتی ویژه وزارت بهداشت برای دانشجویان استعداد درخشان سخن گفت و عنوان کرد: سند سیاستی استعدادهای درخشان با هدف کمک به ارتقای این گروه از دانشجویان تدوین شده و کمیته های حمایت از دانشجویان استعداد درخشان نیز در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی کشور راه اندازی شده است.
به گزارش وبدا وی در پایان اضافه کرد: در یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی حدود 10 هزار نفر شرکت کرده اند گفت: در این المپیاد شاهد تلاش های چشمگیر دانشجویان عزیز بودیم و امیدواریم این عزیزان تلاش های خود در حیطه هایی که به آن وارد شده اند را تداوم داده و در آینده بتوانند عامل تحولات اثربخش در نظام سلامت کشور باشند.
پایان پیام/
https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/Kb1T