پایگاه خبری پزشکان و قانون | پالنا
بیشترین شکایت‌های مطرح شده در سازمان نظام پزشکی در زمینه عارضه است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی فتاحی درباره میزان شکایت‌ها در حوزه درمان افزود: در سال‌های اخیر به علت ارائه آموزش‌ها در حوزه درمان، از بروز خطاهای فاحش دور شدیم. این موضوع به خاطر ارائه آموزش‌ها و البته پیشرفت تکنولوژی است. جراحی موضع اشتباه و جا گذاشتن گاز و باند در شکم بیمار نسبت به ۵ تا ۱۰ سال قبل، بسیار کم شده است.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: در گذشته سالی یک تا دو بار شکایت در زمینه تزریق خون نا به جا گزارش می‌شد، اما در سال‌های اخیر چنین موردی اتفاق نیفتاده است، بیشترین شکایت‌هایی که در سازمان نظام پزشکی مطرح می‌شود، در زمینه عارضه است. برخی از این عارضه ها جزو پروسه های درمان است، اما بیمار قادر به تشخیص نیست و در نتیجه منجر به شکایت می شود.

وی افزود: برای جدا کردن اینکه آیا موضوع مورد شکایت تقصیر یا قصور است، چند فاکتور وجود دارد. یکی از موارد این است که ببینیم اولا شکایت بیمار از عارضه موجود ایجاد شده یا خیر. دومین مورد این است که ببینیم آیا عارضه ایجاد شده به کار درمانی ارتباط داشته یا خیر. زیرا گاهی اتفاقاتی می افتد که ربطی به کار درمانی نداشته است.

فتاحی گفت: پس از مشخص شدن ارتباط باید بررسی کنیم که آیا بی احتیاطی در کار درمانی صورت گرفته است یا خیر. بیشترین شکایت ها مربوط به این موارد است که پزشک بی احتیاطی یا بی مبالاتی در کار انجام داده است. یعنی اتفاقی که افتاده، قابل پیشگیری یا پیش بینی بوده و این به معنی بی مبالاتی است. عوارض طبیعی قابل درمان نیست، اما وقتی گاز یا باند در شکم بیمار جا بماند، قابل پیشگیری و پیش بینی بوده و نباید اتفاق بیفتد.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی درباره مهمترین اقدام برای پیشگیری از بروز خطاها در درمان گفت: مهمترین اقدام برای پیشگیری از بروز خطاها و عارضه ها در درمان، آموزش کادر درمانی است. آموزش به کادر درمان به شکل های مختلف ارائه می شود. این آموزش ها در رده های مختلف قابل انجام است.

وی اظهار کرد: البته فاکتورهای مختلفی در بروز خطا نقش دارند. بر اساس بررسی های انجام شده، میزان شکایت ها در مناطق محروم بیشتر بوده و علت آن کمبود نیرو است. وقتی نیروی انسانی، پزشک و پرستار کم باشد، روی میزان توانمندی افراد تاثیر خواهد داشت. در مناطقی که امکانات و کادر درمانی دچار کمبود است، میزان شکایت ها بیشتر می شود، حتی در برخی استان ها میزان شکایت ها بیشتر است که این نشان می دهد فاکتورهای اجتماعی هم در زمینه شکایت ها نقش دارد.

فتاحی در خصوص بررسی خطای گروه های پزشکی گفت: خطاهای مربوط به هر گروهی که برای کار کردن در حوزه درمان نیازمند اخذ مجوز از وزارت بهداشت یا سازمان نظام پزشکی هستند، در سازمان نظام پزشکی بررسی شده و سپس احکام به سازمان مربوطه مثل سازمان نظام پرستاری جهت اجرا ابلاغ می شود.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی درباره بیشترین شکایت ها از گروه های پزشکی اظهار کرد بر اساس آمارهای خام و بدون در نظر گرفتن جامعه آماری، در بخش سرپایی بیشترین شکایت ها از پزشکان عمومی و دندان پزشکان مطرح می شود. در بخش بستری نیز بیشترین شکایت ها از پزشکان زنان و زایمان، ارتوپدی و جراحی انجام می شود.

وی تصریح کرد: ۱۷ درصد شکایت ها از پزشکان عمومی انجام می شود، اما ۴۵ درصد جامعه پزشکی را پزشکان عمومی تشکیل می دهند. در نتیجه باید میزان اقدامات درمانی و جامعه آماری را در نظر گرفت. در حوزه زنان و زایمان، پزشک با دو نفر، یعنی مادر و نوزاد سر و کار دارد که میزان حساسیت کار بالاتر می رود. همچنین اورژانسی بودن یا نبودن بیمار نیز در این زمینه اهمیت دارد. زیرا بسیاری از بیماران در حوزه زنان و زایمان، اورژانسی هستند.

به گزارش ایرنا فتاحی در پایان اضافه کرد: در نتیجه بالاتر بودن شکایت ها از حوزه زنان و زایمان، به معنی عملکرد  بد پزشکان در این حوزه نیست، بلکه باید فاکتورهای مختلف را در نظر گرفت.

پایان پیام/

لینک کوتاه:

https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/KkeI