تقدیر رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس از مدیرعامل شرکت بهستان پخش؛
فرایند ارسال دارو به خانه بیماران متابولیک، باید الگوی سایر بخشهای نظام سلامت شود
همکاری سهجانبه سازمان غذا و دارو، شرکت ملی پست و شرکت بهستان پخش، اجرای طرحی را رقم زده که دغدغه بیماران متابولیک را در زمینه دسترسی به دارو، از بین برده است. پیش از این و طی سالهای متمادی، سازمان غذا و دارو شیرخشک متابولیک را به صورت یارانهای وارد کشور میکرد اما دستورالعمل کاملی برای توزیع آنها نداشت. درنهایت بعد از پیادهسازی انواع روشهای آزمون و خطا به این نتیجه رسیدند که این فراوردههای متابولیک را در اختیار یک مجموعه تخصصی که کار آن انبار و نگهداری دارو و شیرخشکهای متابولیک است، قرار دهند تا از طریق آن مجموعه توزیع شود. طی یک مزایده و مناقصه که در سازمان غذا و دارو برگزار شد، از میان شرکتهای پخش مختلف، بهستان پخش انتخاب و فرایند توزیع از سال ۹۶ آغاز شد. درواقع سیستمی طراحی شد که با همکاری پست وب و سامانه حامی، نسخه الکترونیک به شرکت بهستان پخش ارسال، در آنجا آماده و جمعبندی شده و درب منزل به بیمار تحویل میشود. حالا و با اجرای این طرح، بیمار دغدغه مراجعه به مرکز درمانی معاونت غذا و دارو دریافت حواله را ندارد.
روز گذشته طی مراسمی که در شرکت بهستانپخش انجام شد، فراکسیون غذا و داروی مجلس از سه ضلع این طرح بزرگ، یعنی سازمان غذا و دارو، شرکت پست و شرکت بهستان پخش، تقدیر و تشکر کرد.
رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس با یادآوری اینکه تاکنون چندین طرح زیبا از سوی مجموعه بهستان پخش به اجرا درآمده و میتوان همین رفتار را برای بیماران خاص نیز انجام داد، گفت: «دکتر عبداللهزاده مدیرعامل بهستان پخش از جمله افرادی است که حاضر است برای این قبیل کارها هزینه کند.»
همایون هاشمی همچنین اقدامات شرکت پست را نیز مورد تقدیر قرار داد و تصریح کرد: «حاکمیت میتواند با انجام همین کارهای به ظاهر کوچک، شوق و رضایتی وصف نشدنی در بین مردم ایجاد کند. کمااینکه مردم وقتی محموله را در خانه دریافت میکنند، به مجریان طرح رحمت میفرستند.»
وی با تاکیدبر اینکه باید این طرح را توسعه دهیم، خاطرنشان کرد: «در جلسه کمیسیون بهداشت میبایست این طرح را دنبال کنیم و از رئیس بانک مرکزی مطالبه کنیم که سهم بخش بهداشت و دارو را ستارهدار کرده و ماه به ماه به ما گزارش کنند که چقدر منابع ارزی در اختیار بخش دارو قرار می دهند.»
در ادامه مدیرعامل بهستان پخش با بیان اینکه با اجرای این طرح مشترک به دنبال این بودیم که دغدغه مهمی را از ذهن بیماران متابولیک که نیازمند شیرخشکهای متابولیک و شیرخشکهای یارانهای بودند برطرف کنیم، گفت: «فعالیت ما از مهر ماه سال ۹۶ آغاز و در دی ماه کل پروژه شیرخشکهای متابولیک به بهستان پخش منتقل شد.»
محسن عبداللهزاده با اشاره به اینکه تعداد ثابت بیماران شرکت ۵ هزار نفر است، تصریح کرد: «در این همکاری بین بخشی، هر قسمت کار تخصصی خود را انجام میدهد که کار تخصصی ما انبارش، نگهداری، دریافت نسخهها و آماده کردن آن و کار تخصصی شرکت ملی پست ایران دریافت محمولهها از ما و رساندن آنها به درب منازل است.»
وی در توضیح جزئیات طرح خاطرنشان کرد: «در این طرح بیمار باید به پزشک مراجه کند و نسخه پزشک در سیستم سازمان غذا و دارو تعریف شود. در ادامه نسخه به راحتی به صورت الکترونیک به سمت ما میآید و ما نسخه را درب منزل بیمار تحویل میدهیم.»
عبداللهزاده با تاکیدبر اینکه تمام زیرساختها برای اجرای این طرح فراهم است، افزود: «سیستم توزیع بهستان پخش به صورت سراسری و در کل کشور است. بیماران تهرانی حداکثر ۲۴ ساعت و بیماران شهرستانی ظرف ۷۲ ساعت فراورده متابولیک خود را دریافت میکنند.»
در ادامه معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست ایران، مخاطبان این سامانه را بیمارانی عنوان کرد که مشکل خاص داشته و صرفا میبایست از مواد غذایی خاص متابولیک استفاده کنند: «نسخه توسط پزشک در سامانه خاصی که وجود دارد، رجیستر میشود. شرکت پست به صورت وب سرویس به سامانه متصل شده و اطلاعات مکانی را دریافت میکند.»
حسین غضنفری ادامه داد: «هر روز بعد از اینکه پکیج اصلی و بارنامه بسته میشود، همکاران شرکت پست به انبار مرکزی که در محل شرکت بهستان پخش مستقر است، مراجعه و بارگیری میکنند و محموله را به مرکز تجزیه پست واقع در چهارراه لکشر ارسال میکنند. در آنجا تجزیه به همه نقاط کشور صورت میگیرد و دامنه جغرافیایی این پروژه، دورافتادهترین نقطههای کشور را شامل میشود.»
در ادامه مدیر کل امور فراوردههای طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه شروع فرایند ارسال پستی فراوردههای متابولیک از سال ۹۵ آغاز و به مدت یک سال هم پیش رفت، گفت: «در این مدت مسائل متعددی از جمله ضایعات و گاهی اوقات اشتباه در چیدمان بستهبندیها داشتیم. لذا در سال ۹۶ سازمان در این مساله بازنگری کرد و برای شرکتهای پخش فراخوان گذاشت.»
مهناز خانوی با بیان اینکه از مهر ۹۶ شرکت بهستان پخش به منظور همکاری در این فرایند انتخاب شد، تصریح کرد: «در مهر ماه ۹۶ فراوردههای ما به شرکت بهستان پخش منتقل و در دی ماه به انبار این شرکت آمد.»
وی توضیح داد: «سامانه حامی به این شکل است که تعدادی پزشک در سراسر کشور شناسایی کرده و آنها را برای کار با سامانه آموزش دادیم. در ادامه در کنار هر پزشک یک متخصص تغذیه قرار گرفت. بیماران نیز از بدو تولد یا از زمان تشخیص بیماری به پزشک معالج معرفی میشوند و نسخه سامانه حامی و پرونده برای آنها تشکیل میشود.»