تدوین اساسنامه شبکههای ملی تحول آموزش علوم پزشکی
معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: ماموریتهای واسپاری شده به مناطق آمایشی تکالیف ملی حوزه آموزش علوم پزشکی بوده و مناطق آمایشی به عنوان نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسوولیت پیگیری این ماموریتها را در سطح ملی دارند، با اقدامات مناسبی که تاکنون در مناطق آمایشی صورت گرفته، لازم است ساز و کاری طراحی شود تا با ساختارمند کردن این شبکهها، بسترهای ماندگاری و نهادینه کردن این تلاشها در سطح کشور فراهم شود.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، باقر لاریجانی هدف از تشکیل مناطق آمایشی کشور را ایجاد هم افزایی در بین دانشگاههای علوم پزشکی و سایر نهادهای علمی مستقر در مناطق آمایشی برای دستیابی به توسعه علمی در منطقه ذکر کرد و گفت: خوشبختانه طی سال های گذشته با تلاشهای همکاران در مناطق آمایشی این هدف به خوبی پیگیری شده است.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به اهمیت بحث مأموریتگرا شدن دانشگاهها، اظهار داشت: مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود بر این موضوع تأکید فرمودند و این تکلیف بالادستی در برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و در قالب مناطق آمایشی پیگیری شد.
وی افزود: بدین منظور اسناد بالادستی کشور رصد و تکالیف مرتبط با حوزه آموزش از این اسناد احصا شد؛ سپس طی نشستهای کارشناسی و اولویت بندی این تکالیف، طی 2 مرحله حدود 80 ماموریت ویژه به کلان مناطق آمایشی و دانشگاههای علوم پزشکی کشور واسپاری شد.
لاریجانی گفت: این مأموریتها باتوجه به نیازها و توانمندیهای بومی مناطق واسپاری شده و هدف این است که از ظرفیتهای بومی برای توسعه شبکههای علمی در علوم بین رشتهای و در نهایت دستیابی به مرجعیت علمی در این حوزه ها بهرهبرداری شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: خوشبختانه بسیاری از این ماموریتها به خوبی در کشور در دست پیگیری است و مناطق آمایشی متولی ماموریت با ایجاد شبکه همکاری ملی توانسته اند دستاوردهای مناسبی را در این زمینه فراهم کند.
وی اظهار کرد: ماموریتهای واسپاری شده به مناطق آمایشی تکالیف ملی حوزه آموزش علوم پزشکی بوده و مناطق آمایشی به عنوان نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسؤولیت پیگیری این ماموریتها را در سطح ملی دارند، با اقدامات مناسبی که تاکنون در مناطق آمایشی صورت گرفته، لازم است ساز و کاری طراحی شود تا با ساختارمند کردن این شبکهها، بسترهای ماندگاری و نهادینه کردن این تلاشها در سطح کشور فراهم شود.
لاریجانی ادامه داد: در این راستا اساسنامه شبکههای ملی تحول آموزش علوم پزشکی در حیطههای اولویتدار ملی و مأموریتهای ویژه کلان مناطق آمایشی تدوین شده و به زودی با ابلاغ این اساسنامه، شبکههای ملی تحول آموزش علوم پزشکی در سطح مناطق آمایشی کشور شکل میگیرند.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: این شبکهها در واقع یک حافظه سازمانی مشترک در خصوص موضوع یا مأموریت خود ایجاد میکنند و هدف این است که این حافظه سازمانی تا سطوح داخلی دانشگاههای علوم پزشکی نظیر دانشکدهها و گروههای آموزشی نیز نفوذ کند و تمامی سوابق مرتبط در سطح ملی را گردآوری کند.
وی تصریح کرد: با ایجاد این شبکه، بسترهای همکاری تمامی گروههای علمی و مراکز تحقیقاتی مرتبط با موضوع شبکه فراهم میشود و انتظار این است که این شبکهها در کنار دبیرخانهها و حوزههای معاونت آموزشی وزارت بهداشت فرایندهای مرتبط با نیازسنجی، برنامه ریزی، اجرا، ارزشیابی، اعتباربخشی و بازنگری برنامههای آموزشی و کوریکولومهای آموزشی مرتبط با موضوع شبکه را دنبال کند.
لاریجانی همکاری با وزارت بهداشت برای تعیین اولویتهای آموزش، برآورد نیروی انسانی مورد نیاز و گردآوری متون علمی در زمینه موضوع شبکه را از دیگر اهداف تشکیل این شبکهها ذکر کرد و گفت: بدون شک تربیت اثربخش نیروی انسانی در حوزهها تخصصی علاوه بر امکانات موجود در دانشگاههای علوم پزشکی مستلزم بهرهبرداری از سایر زیرساختهای علمی در کشور است و شبکههای ملی تحول آموزش علوم پزشکی میتوانند هم افزایی چشمگیری در بین نهادهای علمی کشور برای تربیت نیروی انسانی ایجاد کنند.
به گزارش فارس معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان اضافه کرد: اساسنامه شبکههای ملی تحول آموزش علوم پزشکی تدوین شده و به زودی با نظر مسئولان حوزه آموزش دانشگاههای علوم پزشکی کشور نهایی میشود، امیدواریم با ایجاد این شبکهها بسترهای مدون تر شدن تلاشهای همکاران در مناطق آمایشی و دانشگاههای علوم پزشکی فراهم شود و بتوانیم با نهادینه سازی اقدامات صورت گرفته در زمینه مأموریتهای ویژه زمینههای حرکت در مسیر مرجعیت علمی در کشور را فراهم کنیم.
پایان پیام/
https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/jecZ