ماجرای پیامکهای ارسال شده به وزیر بهداشت چه بود؟
وزیر بهداشت گفت: نظام سلامت بدون تغییر رفتار اجتماعی نمیتواند متحول شود و ما باید طرح تحول آموزش پزشکی را زودتر از طرح تحول سلامت اجرایی میکردیم چرا که تغییر رفتار فقط با آموزش در کشور ایجاد میشود و ما باید پکیجهای آموزشی را در دانشگاهها تدوین کنیم که این پکیجها بتوانند به تحولات تغییرات اجتماعی منجر شود و دانشگاههای علوم پزشکی باید در این زمینه ورود جدی داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی در نشست معاونان دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سخنانی به ماجرای دو پیامک دریافتی در خصوص پذیرش دانشجو در دانشگاههای علوم پزشکی با دریافت هزینه اشاره کرد و گفت: اخیرا دو پیامک دریافت کردم که مضمون آن"تضمین قطعی پذیرش دانشجوی پزشکی با یک مبلغ مشخص"بود. ما باید جلوی این نوع موج بیعدالتیها در کشور را بگیریم. در واقع این پدیده اتفاق افتاده و شعار نیست. اگر فردی با چنین وقاحتی به صورت گسترده و در سطح ملی به وزیر بهداشت هم پیامک میدهد و پذیرش در رشته پزشکی را قطعی اعلام میکند به این معنی است که ما راحت میگوییم صندلیهای ما قیمت دارد.
وزیر بهداشت اجرای طرح تحول آموزش پزشکی را از برنامههای ضروری و مهم وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: در طول سالهای گذشته علیرغم همه تنگناها، همکاران ما در معاونت آموزشی کارهای بزرگی را رقم زدند چرا که هر تحولی در هر عرصهای بدون ایجاد تحول در عرصه آموزش امکان پذیر نیست. ضمن اینکه ایجاد تحول در عرصه آموزشی نیز موضوعی نیست که نتایج آن را بخواهیم به زودی مشاهده کنیم بلکه در سالهای بعد از اجرای یک برنامه به عنوان سرمایهگذاری عظیم قابل ارزیابی میشود.
وی افزود: اگر ما فکر کنیم که میتوانیم بدون توجه به مسائل زیربنایی آموزش به تحولی دست یابیم این امکان محقق نمیشود که اگرچه منظور از تحول آموزشی به تحول در آموزش عالی خلاصه نمیشود بلکه تحول آموزشی باید از همان دوران ابتدایی یعنی مدارس شروع شود. چرا که اگر کشوری دانشگاه یا آموزش پرورش توسعهیافته نداشته باشد، نمیتواند به توسعه نیروی انسانی و همچنین انسان توسعه یافته برسد و بدون توجه به انسان توسعه یافته، توسعه معنی پیدا نمیکند.
نمکی گفت: در ادبیات توسعه، انسان توسعه یافته به عنوان یک هدف غایی توسعه به شمار میرود و دانشگاهها نیز جایی هستند که میتوانند انسان توسعه یافته تربیت کنند به همین جهت این مراکز باید بتوانند با تغییر در محتویات درسی و شیوهها به این هدف مهم توسعه کمک کنند. چرا که تحول آموزشی فقط با تغییر در محتویات درسی محقق نمیشود و رسالت ما این است که بتوانیم به تحول شخصیتی در افراد برسیم.
وزیر بهداشت اضافه کرد: باید طرح تحول آموزش پزشکی زودتر از طرح تحول سلامت اجرایی میشد، نظام سلامت بدون تغییر رفتار اجتماعی نمیتواند متحول شود و ما باید طرح تحول آموزش پزشکی را زودتر از طرح تحول سلامت اجرایی میکردیم چرا که تغییر رفتار فقط با آموزش در کشور ایجاد میشود و ما باید پکیجهای آموزشی را در دانشگاهها تدوین کنیم که این پکیجها بتوانند به تحولات تغییرات اجتماعی منجر شود و دانشگاههای علوم پزشکی باید در این زمینه ورود جدی داشته باشد.
وی با تأکید بر ضرورت تغییر شیوههای آموزش در دانشگاهها خاطرنشان کرد: برنامهها یا پکیجهای آموزشی باید با تغییر شیوههای آموزشی برای گروههای متفاوت اجتماعی و یا گروههای هدف تعریف شود و دانشگاههای علوم پزشکی با تدوین این برنامههای آموزشی اجازه ندهند آموزشهای اجتماعی به دست گروههای شیاد بیفتد.
نمکی بر ضرورت اجرای عدالت آموزشی در کشور تأکید کرد کرد و گفت: هیچ کشوری بدون عدالت گستری پایدار نمیماند. نباید به دلیل فقر، محرومیت آموزش در یک کشور ایجاد شود و نباید استعدادهای درخشان یک کشور به دلیل تنگدستی و فرودستی از تحصیل عالی جا بمانند، هرچند در دانشگاههای علوم پزشکی همکاران ما با این نوع روشهای تبلیغاتی پذیرش دانشجو و همچنین فروش صندلی مقابله میکنند اما حتما روزنههایی برای ورود این افراد ایجاد شده است و بنابراین این نوع پدیدهها بیعدالتی آموزشی است و ما باید برای مقابله با بیهویت کردن رشتههای خودمان تلاش کنیم.
وزیر بهداشت بر اهمیت مهارت آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی تأکید کرد و گفت:ما باید افراد ماهر، متخصص و کاردان برای ارائه نظام خدمت تربیت کنیم به همین جهت دانشگاههای علوم پزشکی باید یک بار دیگر در بازنگری رشتههای خود و پذیرش دانشجو در رشتههای مختلف تلاش کنند و باید به این سوال پاسخ بدهند که فارغالتحصیلان ما قرار است در کجا خدمت کنند. آیا ما میتوانیم منابع عمومی کشور را صرف تربیت نیروی انسانی بیهوده کنیم، چه کسی با چه سطحی از مهارت در چه بازه زمانی توسط چه کسی در کجا و برای چه جایگاهی باید تربیت شود،این مسائل سوالاتی است که لازم است توسط همکاران آموزشی ما پاسخ داده شود.
وی از هزینه زیاد در تربیت نیروی انسانی گران قیمت در آموزش پزشکی انتقاد کرد و افزود: در حال حاضر ما در بسیاری از رشتهها فوق تخصص و متخصص تربیت میکنیم ولی سرباز را برای ارائه خدمت تربیت نمیکنیم. مثلا در فیلدی فوق تخصص جذب میکنیم اما زنان، متخصص داخلی و کودکان مورد توجه قرار نمیگیرد. در نتیجه این افرادی که با هزینه گران تربیت میشوند بعد از فارغالتحصیلی نیز خدمات گران قیمت به مردم ارائه میدهند، به همین علت این موضوع از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر نیست و باید دنبال راهکارهایی باشیم که بتوانیم نیروی انسانی ارزان، با کیفیت را در بازه زمانی کوتاه تربیت نماییم.
نمکی تاکید کرد: معاونان آموزشی دانشگاهها باید در بحث نظارت بر درمان نیز حضور داشته باشند، متأسفانه در حال حاضر معاونان آموزشی خود را از بحث درمان جدا کردهاند این در حالیی است که آموزش جزء لاینفک درمان است. بنابراین نباید این گونه باشد که معاونان آموزشی دخالتی در امر درمان نکنند. اینکه یک دانشجوی رزیدنت، انترن با چه اخلاق پزشکی با بیمار رفتار کند کار معاونان آموزشی دانشگاهها است و باید به این مساله باید ورود پیدا کنند.
وزیر بهداشت در خصوص شیوه ارتقاء و ارزیابی اعضای هیأت علمی دانشگاههای علوم پزشکی نیز گفت: درست است که ما در رنکینگهای بینالمللی از نظر تعداد مقالات جایگاه خوبی داریم اما باید بر شاخصهای دیگر ارزیابی اعضای هیأت علمی از جمله در حوزه تربیت دانشجو، آموزشی و... نیز توجه ویژهای صورت بگیرد و این گونه نباشد که افراد فقط براساس شاخص مقاله مورد ارزیابی قرار بگیرند، در حال حاضر روسای دانشگاههای ما به دلیل مشکلات مالی اغلب پیگیر مسائل مالی،دارو،تغذیه و... هستند و فرصت چندانی برای ورود به عرصه آموزشی و پژوهشی ندارند اما با تغییر ساختار مدیریت روسای دانشگاهها و تعریف یک جایگاه قائم مقامی برای روسای دانشگاهها این فرصت برای حضور بیشتر آنها در عرصه آموزشی و پژوهشی نیز دنبال میشود چرا که من اعتقاد ندارم رئیس دانشگاه با پرداختن به امور، پیگیریهایی نظیر ماش، عدس،نخود، لوبیا و بدهی تأمین اجتماعی از عرصه آموزش غافل بماند.
وی از بحث ادغام خانههای بهداشت در دانشگاههای علوم پزشکی انتقاد کرد و افزود: با احیای سازمان سلامت استانها نقش معاونتهای سلامت، درمان و... در دانشگاههای علوم پزشکی تعیین میشود. متأسفانه زمانی که در سازمان برنامه و بودجه کشور بودم وزیر بهداشت همواره برای پیگیری امور معاونان درمان و گاهی هم بهداشت را با خود به همراه میآورد و حضور معاونان آموزشی و پژوهشی در جلسات سازمان برنامه و بودجه کمتر احساس میشود که باید این تفکر و ذهنیت مغفول ماندن آموزش حذف و این موضوع در اولویت مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاهها قرار بگیرد.
نمکی ادامه داد: ما نمیتوانیم در بحث علمی به دور خود حصار ایجاد کنیم و از حضور در عرصه های بینالمللی جا بمانیم، اگرچه در حوزه پزشکی توانمندیهای زیادی را داریم و حتی میتوانیم علاوه بر تأمین نیازهای داخل در عرصه آموزش و سلامت کشور خدماتی را در عرصه منطقهای نیز ایجاد کنیم اما با این وجود ما نمیتوانیم از حضور در عرصه بینالمللی دور بمانیم و دور خود حصار ایجاد کنیم و نیازمند تعاملات بینالمللی هستیم.
وزیر بهداشت خطاب به مسئولان دانشگاههای علوم پزشکی اعلام کرد: مطالبات ما از تأمین اجتماعی به اندازهای بود که دانشگاه ها را زمینگیر کرده بود اما این پیام خود را به مسئولان دانشگاهها میدهم که سه ماهه باقی مانده سال در زمینه وصول مطالبات از تأمین اجتماعی به گونهای است که روزهای بهتری را طی خواهیم کرد.
وی اظهار کرد: فرزندان ایران در تهیه داروی MPS با کمال بیرحمی آمریکاییها مواجه شدند، این اقدام آمریکا در ممانعت از ورود دارو به کشور جنایت علیه بشریت محسوب میشود، داروی بیماران MPS را یک کمپانی آمریکایی و یک کمپانی کرهای تحت لیسانس آمریکا تولید میکنند و ما همه ارز ریالی و دلاری تامین این دارو را تهیه کردیم. اما متاسفانه علیرغم حرفهایی که آمریکاییها زدند تمامی راهها برای تهیه این دارو در کشور ما بسته شده است.
به گزارش ایسنا نمکی در پایان اضافه کرد: ما با دور زدن تحریمها برای همه داروهای اساسی هیچ مشکلی در کشور نداریم، ولی در خصوص داروی بیماران MPS همچنان مشکل داریم و فرزندان این ممکلت با کمال بیرحمی آمریکاییها مواجه شدند، من نامهای را به دبیر کل سازمان بهداشت جهانی در انتقاد به ممانعت از تهیه داروی ام پی اس در کشور نوشتم و به شدت انتقادکردم که این اقدام آمریکاییها جنایت علیه بشریت محسوب میشود.
پایان پیام/
https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/wpHX