اگر تعطیلات مدارس به اردیبهشت موکول شود ۴ تا ۶ هفته به سال تحصیلی افزوده میشود
وزیر آموزش و پرورش گفت: در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شده است با احتساب آموزشهای انجام شده اگر تعطیلات مدارس به اردیبهشت موکول شود ۴ تا ۶ هفته به سال تحصیلی افزوده شود. چراکه نمیخواهیم سال تحصیلی آینده تغییر کند و امکان دارد دورهها فشردهتر شود و از ظرفیت پنجشنبهها و جمعهها و افزایش ساعات آموزشی نیز برای آموزش دانشآموزان استفاده شود، آموزش کتابهای درسی باید تمام شود، تا اسفند ۷۰ درصد محتوای آموزشی انجام شده بود و ۳۰ درصد باقی مانده است و تلاش میکنیم تا محتوای باقیمانده به روشهای مختلف انجام شود و کاستی در آن نداشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از همان روزهای نخستین تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا، وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان صدا و سیما، کار آموزش را آغاز کرد و در حال حاضر با سه شبکه سیما و ٢٨ نوبت، آموزش روزانه در رسانه ملی انجام میگیرد و بازخوردهای که داشتیم نشان میدهد که استقبال خوبی از این برنامهها شده است، با ذخیره مجدد برخی دروس در فضای مجازی میتوان به اقبال دانشآموزان از این برنامهها پی برد.
وی افزود: تلاش کردیم شبکههایی انتخاب شود که توزیع، پوشش و گسترش جغرافیاییشان خوب است و این کمک زیادی به ما کرد، معاونان آموزشی وزارت آموزش و پرورش به دلیل مشکلات ناشی از سفر ناگزیر بودند معلمان را از استانهای تهران و البرز انتخاب کنند و افرادی برگزیده شدند که داری ویژگیهای خوبی باشند و به تدریج بهتر هم شد، ما تابع سیاستهای ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم، در این ستاد متناسب با آمار و اطلاعات استانها اعلام میشود که چه زمانی مدارس بازگشایی خواهد شد.
حاجی میرزایی در خصوص اینکه دانشآموزان نمیتوانند با معلمان در برنامههای آموزشی تعامل برقرار کنند، گفت: آموزش نیازمند تعامل بین دانشآموز و معلم است و ما باید تدبیر میکردیم که آموزشی صورت بگیرد که این تعامل برقرار شود، پیش از شیوع کرونا در برخی از مدارس استفاده از فضای مجازی برای آموزش وجود داشت، از آنها خواستیم آن را توسعه بدهند و تلاش کردیم تا به شکل هماهنگ، منسجم و منضبط انجام بگیرد، به دنبال این هدف شبکه مناسب و خاص این کار طراحی کردیم و از پیامرسانهای داخلی استفاده کردیم و به پیامرسانهای داخلی مجال داده شده تا در این بستر خدمات آموزشی را ارایه دهند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: قرار است در شبکه اجتماعی دانشآموزان "شاد" همان مدرسهای که در فضای واقعی وجود دارد در فضای مجازی شکل بگیرد و همان دانشآموز، معلم و کلاس در فضای مجازی وجود دارد و همان مناسبات مدرسه واقعی در این فضا اتفاق خواهد افتاد و برگزاری آزمون، حضور و غیاب در آن انجام خواهد گرفت، امیدواریم تا نیمه فروردین با رفع مشکلات فنی این بستر عملیات آموزش بر روی آن شکل بگیرد تا دانشآموزان وارد هرکدام از پیامرسانها که شوند وارد مدرسه و کلاس خود خواهند شد.
وی اظهار کرد: در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شده است با احتساب آموزشهای انجام شده اگر تعطیلات مدارس به اردیبهشت موکول شود ۴ تا ۶ هفته به سال تحصیلی افزوده شود. چراکه نمیخواهیم سال تحصیلی آینده تغییر کند و امکان دارد دورهها فشردهتر شود و از ظرفیت پنجشنبهها و جمعهها و افزایش ساعات آموزشی نیز برای آموزش دانشآموزان استفاده شود، آموزش کتابهای درسی باید تمام شود، تا اسفند ٧٠ درصد محتوای آموزشی انجام شده بود و ۳۰ درصد باقی مانده است و تلاش میکنیم تا محتوای باقیمانده به روشهای مختلف انجام شود و کاستی در آن نداشته باشیم.
حاجی میرزایی با اشاره به مهمترین عملکرد آموزش و پرورش در سال ٩٨ گفت: آموزش و پرورش در سال گذشته ١۵ میلیون دانشآموز را تحت پوشش قرار داده است و تلاش کرده تا این پوشش را به حداکثر برساند که ٩٨،١٨ درصد پوشش لازمالتعلیمها تحقق پیدا کرده است، فعالیتهای مربوط به جبران کاستیها که ناشی از سیل و زلزله بود باعث شد که نه تنها مدارسی که از بین رفته بود جبران شود بلکه شاخص متوسط سرانه فضای آموزشی در استان کرمانشاه افزایش پیدا کند، سیل در ابتدای سال ٩٨ در استانهای گلستان، لرستان و خوزستان اتفاق افتاد و در آنجا هم مدارس بازسازی و احداث شد و کار آموزشی دانشآموزان به سرعت جریان پیدا کرد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامههای کیفیتبخشی تصریح کرد: ٣ هزار راهبر آموزشی برای ارایه خدمات آموزشی به مناطق مختلف کشور اعزام شدند و المپیادهای ورزشی درون مدرسه با حضور قریب به ۵ میلیون دانشآموز ساماندهی شد تا فضای دلپذیرتری در مدارس ایجاد شود، برای سال ٩٩ مهمترین ماموریت، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که بر اساس آن راهکارهایی تعیین شده است و برای اجرایی شدن آن ده بسته تحولی تولید شده که هرکدام مبتنی بر سند است و دستیابی به آنها در یک سال امکانپذیر است و به طور مثال با تمرکز بر درس کارآفرینی تلاش میشود تا دانش آموزان حتما به یک مهارت در زندگی مسلط شوند و یا اینکه در دوره ابتدایی این وظیفه را داریم که افراد را برای مهارتهای ضروری زندگی مثل فهمیدن، پرسش کردن، حل مسئله و ارتباط برقرار کردن آموزش دهیم تا به حد لازم از مهارتها دست پیدا کنند.
وی افزود: تلاش میکنیم تا برای سلامت دانشآموزان و کنترل قد و وزن آنها برنامههایی اجرا کنیم و البته برنامههایی طراحی شده است، در بخش نوسازی مدارس پیگیر تامین مشارکت عمومی مردم برای ساخت مدارس هستیم چرا که ٣٠ درصد مدارس به مقاومسازی، تخریب و بازسازی نیاز دارند، تلاش میکنیم نسبت به شرایط موجود حرکت قابل اعتنا و اندازهگیری انجام دهیم.
به گزارش ایسنا حاجی میرزایی در پایان اضافه کرد: بیش از ٨ سال است که از تصویب سند تحول بنیادین میگذرد و اقدامات خوبی انجام گرفته است و به دنبال آن هستیم که اجرای سند تحول بنیادین را در مدرسه مشاهده کنیم و جامعه باید ویژگی در سند را در مدرسه مشاهده کند و هدفی که بهطور خاص در سال ۹۹ پیگیر دستیابی به آن هستیم این خواهد بود که نمودهای مشخصی از سند تحول را در مدرسه آشکار کنیم و جامعه مخاطبان و ذینفعان ما شاهد دستاوردهای روشن و مشخص باشند، داشتن یک مهارت برای زیستن برای همه جذاب است و دانش آموزان ما محفوظات زیادی دارند و تلاش میکنیم آنها را به مهارتهایی مجهز کنیم که قابلیتهای آنها را بروز و امکان ظهور دهد.
پایان پیام/
https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/c2ld