تاریخچه شکلگیری مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، میانگین ماموریتهای اورژانس دانشگاه در سال را ۴۳ هزار مورد عنوان کرد و گفت: خدمت والای تلاشگران عرصه فوریتهای پزشکی آن هنگام نمایان میشود که سپید پوشان اورژانس ۱۱۵ در اولین لحظات بروز یک حادثه بر بالین مصدومان و نیازمندان دریافت خدمات درمانی اورژانس حاضر شده و حفظ حیات آنان را بر عهده میگیرند.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، امیر هاشمی درباره تاریخچه اورژانس کشور گفت: در حادثه دردناک فرو ریختن سقف سالن انتظار فرودگاه مهرآباد " بدلیل ارتعاشات ناشی از سر و صدای موتور جتهای غول پیکر" در ساعت ۲ و ۵۰ دقیقه بعدازظهر روز چهاردهم آذرماه سال ۱۳۵۲ بود که طی آن ۱۶ نفر کشته و ۱۱ تن مجروح شدند. این حادثه به دلیل انعکاس وسیع در رسانههای داخلی و خارجی آن سال، در ردیف یکی از تلخترین وقایع کشورمان به ثبت رسید.
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: این در حالی بود که هیچ سیستم از قبل طراحی شده ای برای کمک و انتقال مجروحین در اینگونه حوادث ناگهانی وجود نداشت، بعد از این حادثه گروهی متشکل از چهار پزشک ایرانی به ایالت تگزاس کشور آمریکا که در آن زمان دارای اورژانس پیش بیمارستانی بود، سفر کردند و ضمن بررسی سیستم اورژانس این ایالت و رایزنی سرانجام پس از شش ماه به همراه دو مربی آموزش فوریتهای پزشکی به نامهای جیم پاترسون و ماکس به ایران بازگشتند که بعدا از میان این دو مربی فقط جیم پاترسون برای ادامه کار در ایران ماند.
وی درباره چگونگی ایجاد مرکزی با عنوان اطلاعات اورژانس، تصریح کرد: پس از یک دوره فراخون نیروهای دیپلمه و برگزاری آزمون ورودی، افراد حاضر به مدت شش ماه آموزش های فشردهای را طی کردند و از آن پس سیستم فوریتهای پزشکی کشور در سال ۱۳۵۴ شمسی با عنوان مرکز اطلاعات اورژانس راهاندازی شد و ایران به عنوان چهارمین کشور دارنده سیستم اورژانس پیش بیمارستانی بعد از آمریکا، کانادا و استرالیا در جهان شناخته شد که این خود افتخاری بزرگ است.
هاشمی با اشاره به راه اندازی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه در سال ۱۳۷۳ گفت: همزمان با انحلال سازمان بهداری استان تهران، وظایف و مسئولیتهای آن سازمان در حیطه نظارت بر خدمات درمانی در مناطق ۱۴،۱۳،۱۲،۸،۷،۴،۳،۱ و قسمتی از منطقه ۱۵ شهرداری تهران و شهرستانهای فیروزکوه دماوند، پاکدشت، ورامین، پیشوا و قرچک در این مناطق به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واگذار شد و فصل جدیدی در توسعه ارائه خدمات و تضمین کیفیت خدمات به مردم در حوزه سلامت رقم خورد، از جمله این واگذاریها اورژانس ۱۱۵ شهرستانهای ذکر شده بود که از اورژانس شهر تهران جدا و در اختیار دانشگاه قرار گرفت.
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در ابتدا تعداد پایگاههای اورژانس، هفت پایگاه بود، در شهرستان فیروزکوه دو پایگاه، در شهرستان دماوند سه پایگاه و شهرستانهای ورامین و پاکدشت هر کدام یک پایگاه وجود داشت، البته در حال حاضر دانشگاه دارای ۲۸ پایگاه اورژانس ۱۱۵ شامل پنج پایگاه در شهرستان فیروزکوه، هشت پایگاه در شهرستان دماوند، شش پایگاه در شهرستان ورامین ، چهار پایگاه در شهرستان پاکدشت، سه پایگاه در شهرستان قرچک و دو پایگاه در شهرستان پیشوا است.
وی اظهار کرد: افزایش پایگاههای اورژانس از هفت پایگاه به ۲۸ پایگاه، توسعه مراکز پیام در شهرستانهای تحت پوشش توسعه ناوگان آمبولانس، بکارگیری نیروی انسانی تخصصی در پایگاههای اورژانس، کاهش زمان رسیدن بر بالین بیمار یا مصدوم، ارتقای بیسیم های پایگاه اورژانس از آنالوگ به دیجیتال، احداث هفت پد بالگرد در شهرستانهای تابعه و دیسپچ مسمومین در بیمارستان لقمان حکیم با همکاری سازمان اورژانس کشور از اقداماتی است که در کارنامه مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه به چشم می خورد.
هاشمی میانگین ماموریت اورژانس دانشگاه در طول سال را بالغ بر ۴۳ هزار ماموریت اعلام کرد و گفت: در حال حاضر به طور متوسط روزانه تعداد۱۲۰ ماموریت شهری و جادهای انجام میشود که به دنبال شیوع بیماری کرونا تعداد ماموریت جادهای کاهش و تعداد ماموریت شهری افزایش یافته است.
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص اقدامات انجام شده این مرکز در زمینه کرونا گفت: استقرار یک دستگاه آمبولانس با تجهیزات کامل در ورودی شهرستانها جهت کنترل و معاینه بیماران مشکوک به کرونا با همکاری سازمان هلال احمر در مرحله اولیه شیوع و اوج کرونا، تخصیص شش دستگاه آمبولانس مجهز جهت اقدامات اولیه پیش بیمارستانی صرفا ً جهت انتقال بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا درسطح شهر و یک دستگاه آمبولانس در هر شهرستان از جمله اقداماتی بود که برای مقابله با بحران صورت گرفت.
به گزارش ایسنا وی در پایان با اشاره به جایگاه ارزشمند نیروهای اورژانس گفت: خدمت والای تلاشگران عرصه فوریتهای پزشکی آن هنگام نمایان میشود که سپید پوشان اورژانس ۱۱۵ در اولین لحظات بروز یک حادثه بر بالین مصدومان و نیازمندان دریافت خدمات درمانی اورژانس حاضرشده و حفظ حیات آنان را بر عهده میگیرند، بیست و ششم شهریور ماه، فرصتی برای قدردانی از بزرگوارانی است که سختیهای بسیار را بر خود و خانوادههایشان هموار میکنند تا هموطنان نیازمند و سانحه دیده در کوتاهترین زمان به مراکز درمانی منتقل شوند و سلامت خود را به دست آورند.
پایان پیام/
https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/Oh7l